Boss Ladies forlænger og styrker indsatsen

1.jpg
 

Siden 2018 har Boss Ladies sat diversiteten på erhvervsuddannelserne på dagsordenen. Og nu får projektet tre år yderligere til at nå endnu bredere. Det sker, at VILLUM FONDEN har bevilliget projektet 9,5 millioner kroner i perioden.

I de snart tre år, hvor Boss Ladies projektet har eksisteret er der sat mange initiativer og strategier i søen, der kan være med til at skabe diversitet på erhvervsuddannelserne. Og med 9,5 millioner fra VILLUM FONDEN vil Boss Ladies kunne fortsætte alle de fire spor, som projektet rummer. De spænder både over et ambassadørkorps på 134 kvindelige håndværkere, et undervisningsforløb på folkeskolerne, videre til at udvikle strategier om bedre trivsel på erhvervsskolerne og kommunikation om den strukturelle og kulturelle forandring.

- Boss Ladies er et visionært projekt, hvor rekruttering og fastholdelse af kvinder, går hånd i hånd med udvikling af undervisningsmiljøet og uddannelsernes kvalitet. Projektet vil dermed også bidrage til at styrke anerkendelsen af erhvervsuddannelserne i samfundet generelt, siger Agi Csonka, programchef for VILLUM FONDENs uddelingsområde Børn, unge og science.

“Hvad kan det ikke udvikle sig til henover de næste tre år? Hvor mange unge kvinder kan Boss Ladies måske være med til inspirere til at tage en håndværkeruddannelse? Det håber jeg virkelig,”
– Laura Feline, Ambassadør

Bevillingen giver Boss Ladies vol. 2.0 luft under vingerne og direktør Nina Groes ser frem til at kunne sikre en styrket indsats længere ud i fremtid. 

- Først og fremmest gør det her en konkret forskel for piger og unge kvinder i hele Danmark. De får åbnet deres fremtidsdrømme for nye uddannelsesveje, og tilbagemeldingen fra vores nu 134 Boss Ladies Ambassadører landet rundt er, at de kan være med til at skabe konkrete forandringer for næste generation. Nu kan vi nemlig styrke det, der tidligere ofte har været en blind vinkel på erhvervsskolerne, nemlig rekruttering, appel og fastholdelse af unge kvinder. På den måde rummer projektetudvidelsen et opgør med det kønsstereotype danske arbejdsmarked, men det er også en vej til at give unge kvinder den faglige stolthed, de har fortjent, siger direktør Nina Groes fra Foreningen Divérs.

Ambassadører jubler

Boss Ladies’ kerneelement er ambassadørkorpset, der nu rummer 134 kvindelige håndværkere fra store dele af landet. Også i korpset er der jubel over, at projektet nu kan fortsætte i version 2.0.

- Jeg er så glad for, at projekterne med Boss Ladies kan være her i yderligere tre år. Det betyder helt vildt meget for mig. Nu er der jo en masse projekter i gang, og hvad kan det ikke udvikle sig til henover de næste tre år? Hvor mange unge kvinder kan Boss Ladies måske være med til inspirere til at tage en håndværkeruddannelse? Det håber jeg virkelig, og jeg glæder mig helt vildt meget til at arbejde med det, udtaler Laura Feline, tækker og Boss Ladies ambassadør.

Og hun bakkes op af sin ambassadørkollega Trine Lagersted-Olesen, der også ser frem til flere år i korpset:

- Det er så fedt, så vi kan komme ud på folkeskolerne og inspirere mange flere piger og drenge til at tage en håndværkeruddannelse. Jeg glæder mig helt vildt meget, siger hun.

Boss Ladies 2.0 var ikke en mulighed uden alle projektets samarbejdspartnere hos Dansk Industri, 3F, Tekniq Arbejdsgiverne, Dansk El-forbund, Blik & Rør, Danske Malermestre, Malerforbundet og Kommunernes Landsforening, som også er en del af projektets styregruppe. I samarbejdskommunerne er der desuden etableret forandringsalliancer mellem den lokale forvaltning, erhvervsplaymakere, grundskoler, UU-vejledning, erhvervsskoler og virksomheder.

 
Nina Groes